تبلیغات
هالیوود | بالیوود | ‌ایران - رضا کیانیان در گفتگویی جالب از خاطراتش با " این مردم نازنین " می گوید
هالیوود | بالیوود | ‌ایران

I'm Tony Montana
درباره وبلاگ
جستجو
موضوعات
آخرين نوشته ها
نويسندگان
پيوند ها
آرشيو مطالب
پيوندهاي روزانه
ابر برچسب ها
آمار سايت



رضا کیانیان در گفتگویی جالب از خاطراتش با " این مردم نازنین " می گوید

رضا كیانیان

 

اشاره: کتاب تازه رضا کیانیان، مرور خاطراتی است که حاصل مکاشفه مردم ایران در ذهن و زبان و عمل بازیگری می باشد که دوستش دارند. تماشای بازیگران بیرون از قاب همچنان موهبتی بزرگ است. موهبتی که انگارمانند سفری به آسمان می ماند. به رویایی که تعبیرش شاید همنشینی با آنهایی باشد که دنیایی دیگر را تجربه می کنند. پس شک نکنید که با نگاه رضا کیانیان که آدم صاحب نظری است مرور این لحظه های عجیب، خواندنی و شیرین باشد. کافی است با او همکلام شوید تا ثابت شود برای نگارش ایده کتاب، " این مردم نازنین " رضا کیانیان بهترین باشد.

در اینکه صحنه برخورد بازیگران با مردم در حاشیه زندگی و سینما همچنان هیجان انگیز و در برخی موارد خنده دار و پند آموز است شکی وجود ندارد. اما چیزی که این خاطرات را جذاب می کند لحن و نوع تعریف کردن آن است. به خاطر خودتان آیا شما توانستید لحن را در نگارش خاطرات به خوبی به یاد آورید؟

من وقتی این خاطرات را نوشتم و در چندجا تست زدم، جواب مثبت گرفتم. بخشی از این خاطرات را به جای بهاریه، به هوشنگ گلمکانی دادم و در مجله فیلم چاپ شد. بعد چند تا از این خاطرات را به خود تو دادم و در مجله ات چاپ کردی و قسمتی از آن را به مجله بخارا دادم ، خیلی ها آن را خواندن و خوششان آمد. این خیلی ها شامل مخاطبان این مجلات بودند که تقریبا با هم فرق داشتند...

به هرحال وقتی خاطره ای تعریف می شود، در حین تعریف یک اکت و بازی در آن هم هست ک به جذاب شدنش کمک می کند. اما وقتی به نگارش در می آید، چیزی باید جای این اکت را بگیرد مثلا شما به خاطرات شکل داستانی دادید و شاخ و برگ آن را زیاد کردید؟

نه. به هیچ وجه . به هیچ کدام از این خاطرات چیزی اضافه یا کم نشده. من داستان تعریف نمی کنم که ساختار داستان گونه به این خاطرات بدهم. اما یک موقعیت نمایشی ایجاد می کنم  و آن موقعیت ، جایگزین اکت می شود. این موقعیت نمایشی چیزی است که در آن نمایشنامه و فیلمنامه وجود ندارد...

اتفاقا شما تجربه فیلمنامه نویسی هم دارید.

بله. هم فیلمنامه و هم نمایشنامه کار کرده ام و تجربه آنها هم به کمکم می آید که در اینجا داستان یا به قول بعضی ها داستانک را طوری بنویسم که تصویر موقعیت پیش آمده را برای خواننده ترسیم کنم.


در این کتاب از خاطرات بازیگرهای دیگر هم استفاده کرده اید؟

نه. این کار را نکردم. در این کتاب من تلاش کردم فقط در خصوص ارتباطم با مردم بنویسم.به طور مثال هنگام فیلمبرداری کلی خاطره اتفاق می افتد که تبدیل به خاطرات می شوند. اما هیچ کدام را در این کتاب ننوشتم.

آیا صرفا لذت در تعریف کردن این خاطرات است یا اینکه پشت این خاطرات حرف و نکته ای وجود دارد که باعث شناخت مردم ایران و جامعه ایران می شود؟

به نظرم اگر کشف و نکته ای وجود نداشته باشد، آن خاطره نمی تواند چندان جذاب باشد.

فکر می کنید در صورت ترجمه این کتاب، خاطرات آن برای دیگر فرهنگها هم جالب است؟

اتفاقا فکر می کنم با استقبال مواجه شود. چون من بعضی از این خاطرات را برای غیرایرانیها و در خارج از کشور تعریف کرده ام. برخوردشان نشان می داده که با آن ارتباط برقرار کرده اند. البته دوستان من در خارج از کشور آدمهای کتابخوانی هستند و تا حدی هم دارای وجه روشنفکری هستند. ولی همانطور که گفتم این خاطرات برایشان جذاب بوده. جالب این است که هر وقت من را می بینند انتظار دارند برایشان از این خاطره ها تعریف کنم.




طبقه بندی: اخبار سینما ایران، 

شنبه 9 خرداد 1388 توسط حسن یوسف زاده